O Wat is Search Engine Optimization(SEO)?
De betekenis hiervan is letterlijk zoekmachine optimaliseren.
Dit houd in dat je met SEO gaat werken aan diverse aspecten die er voor kunnen zorgen dat je hoger in de zoekmachines zoals Google of Bing gevonden kunt worden.
Wij kunnen jouw hier in ontzorgen door dit voor onze rekening te nemen.
Er zijn meer dan 1000 aspecten die te maken hebben met het optimaliseren van jouw website of webshop voor de zoekmachines.
De belangrijkste elementen worden juist vaak over het hoofd gezien.
Niets is zo simpel als het lijkt.
Je kunt een mooie site door een webdesigner laten ontwerpen maar dat wil niet zeggen dat jouw shop of site direct zichtbaar is.
Een van de aanbieders die dit wel voor je doet is Sanum.
Maar wanneer je al een website hebt kunnen wij dit voor jouw gaan regelen tegen marktconforme tarieven.
Waarom is SEO zo belangrijk?
Om te kunnen groeien met jouw onderneming moet je vindbaar zijn in de zoekmachines.
95% van de Nederlandse bevolking zoekt via een Google of Bing.
Om zo veel mogelijk verkopen te realiseren moet je gewoon zo hoog mogelijk in de zoekmachines staan.
Vaak is het effectiever om te gaan adverteren met een “blauwe rok” i.p.v. “rok”.
Omdat er veel concurrenten op het gebied van “rok” zijn worden de advertentie kosten ook hoger.
Je bent als het ware continue aan het veilen en de prijs word steeds verder opgedreven.
Ons advies is om een of enkele langere zoekwoorden te gebruiken.
Zo specifieer je jouw doelgroep en bespaar je op adverteerkosten.
Maar zeker zo belangrijk is dat je met een lager budget meer verkopen realiseert!
Het is de combinatie van SEO met SEA die jouw onderneming een succes maakt.
De 3 belangrijkste aspecten van SEO
Techniek:
Met techniek bedoelen wij elementen zoals een ALT tag aan een afbeelding geven of metagegevens conversiegericht in te stellen.
Door jouw afbeelding te beschrijven laat google jouw product ook zien in de afbeeldingen.
30 % van de verkopen word behaald door Google afbeeldingen.
Dit is dus ook een interessante markt om in verder te groeien.
De metagegevens zijn een beschrijving en een titel van jouw website.
Deze moeten zo goed gemaakt worden dat een klant besluit om erop te gaan klikken.
Ook willen ze graag weten vanaf welke prijs ze iets kunnen kopen.
Vergeet dit dus niet erbij te zetten.
Content:
Met content bedoelen we letterlijk de inhoud van jouw website.
Wanneer je een fiets verkoopt waarmee meerdere bedrijven adverteren zullen ze het uiteindelijk bij de goedkoopste het gaan bestellen.
Maar je kunt er ook voor kiezen om een stoere rode fiets te gaan verkopen.
Je krijgt dan minder bezoekers maar vaak meer verkopen dan jouw concurrenten.
Dit komt omdat jouw onderneming zich richt op alle elementen die aan de fiets verbonden zijn.
Hoe unieker en uitgebreider de producten en metagegevens worden beschreven des te meer kan je bereiken.
Jij bent tenslotte vindbaar op een specifieke term waardoor je dus de klanten ontvang die een rode fiets zoeken.
Ook al zijn het er wellicht minder je zult er wel meer verkopen door behalen wat resulteert in meer winst.
Je bent tenslotte niet online gegaan voor miljoenen bezoekers maar honderden tot duizenden verkopen te behalen met zo min mogelijk investeringen.
Autoriteit:
Dit is een indicator voor hoe interessant jouw product of informatie is.
Deze relevantie kun je bijvoorbeeld verhogen door Linkbuilding. Wij gaan dan opzoek naar interessante bedrijven, overheden, ondernemingen forums en blogs met een goede autoriteit.
Vervolgens gaan wij ze verzoeken om een link naar jouw pagina te plaatsen of dat er een mogelijkheid is dat wij een blog op hun site mogen plaatsen.
Hierdoor krijg je een stukje autoriteit van de website die naar jouw verwijst erbij.
Google zal vervolgens jouw positie steeds meer gaan verhogen wanneer je domein autoriteit stijgt.
Dit is niet in 1 dag geregeld maar wanneer je gericht gaat werken is de gemiddelde tijd dat je voldoende stijgt tussen de 6 en 18 maanden.
Met kleine stapjes kun je jouw onderneming dus laten groeien door het gebruik van SEO of Linkbuilding.
Het is wel belangrijk dat je de gegevens analyseert met een tool zoals Google Analytics.
Wanneer een bepaald product niet goed verkoopt heeft dat vaak een oorzaak.
Er ontbreekt dan wat informatie of het is niet duidelijk waarvoor het product dient.
Monitoren van verkopen
Het is belangrijk om jouw pagina’s te monitoren met een tool zodat je weet welke producten goed verkopen en welke minder.
Wij gebruiken zelf Google Analytics (link instellen) hiermee kunnen wij de volgende dingen zien :
- Het aantal bezoekers van de pagina
- De gemiddelde tijd die besteed word aan de hele site
- De gemiddelde tijd per pagina
En nog veel meer.
Wanneer je dit duidelijk in kaart hebt weet je ook van welke producten je afscheid moet nemen of moet proberen te veranderen.
Het kan zijn dat er bijvoorbeeld niet duidelijk genoeg bij staat hoe het product werkt.
Maar het kan ook dat concurrenten dezelfde omschrijving geven alleen goedkoper zijn dan jouw.
Op dat moment schakelen wij snel en gaan wij unieke content schrijven die de koper motiveert om het toch te gaan kopen.
Denk hierbij aan een uitgebreidere uitleg of benadrukken dat de garantie en service bij jouw het beste is.
De ervaring leert dat mensen best wat meer willen betalen maar dan moet het ook lijken of letterlijk zijn dat jij meer bied.